Rubriky

· Články
Ježéek kontra Dě›da Mráz kontra Santa Claus PDF Tisk Email
Napsal uživatel Administrator   
Pátek, 28 Listopad 2008 13:54

S touto křesťanskou tradicí se v 50. letech rozhodně› nemohl smířit nově› nastupující komunistický režim. Ježéka začal systematicky vytlačovat Dě›da Mráz, který na své cestě› z ěŒukotky v doprovodu Sně›hurky oblečené v bílém kožichu z hranostajů přinášel přes rameno přehozenou ozdobenou jolku. Důkazem tohoto kulturního diktátu je například vánoční projev Antonína Zápotockého z roku 1952: "Ježéek vyrostl a zestaral, narostly mu vousy a stává se z ně›ho dě›da Mráz. Nechodí již nahý a otrhaný, je pě›kně› oblečený v beranici a v kožichu. Nazí a otrhaní nechodí již dnes ani naši pracující a jejich dě›ti. Dě›da Mráz přijíždí k nám od východu a na cestu mu září také hvě›zdy nejen jediná betlémská. Celá řada rudých hvě›zd na našich šachtách, hutích, továrnách a stavbách..." I Dě›da mráz je však postaven na křesťanské tradici. Jeho původ můžeme odvodit od svatého Mikuláše z Myry. Ten byl ve 4. století křesťanským biskupem v Licii, provincii tehdejší byzantské Anatolie. Byl známý pro své ště›dré dary chudým. Je uctíván také jako patron Ruska.

Dě›da Mráz si u nás nikdy nedokázal získat výraznou spontánní oblibu. Jedinou výjimkou je vánoční pohádka o Mrazíkovi. Po roce 1989 Dě›da Mráz zmizel stejně› rychle jako se objevil.

Po sametové revoluci byla obnovena tradice Ježéka. Jeho pozici však začal brzy ohrožovat angloamerický Santa Claus. Ten rozdává dárky nejenom v USA, ale také v Irsku, španě›lsku, na Novém Zélandě› nebo Austrálii (zde ale bílé soby nahradili bílí klokani). Předkem Santy Clause je stejně› jako v případě› Dě›dy Mráze Svatý Mikuláš. Dnešní podoba Santa Clause pochází z roku 1931, kdy společnost Coca-Cola v rámci reklamní kampaně›, která mě›la zvýšit prodej limonád mimo letní sezónu, najala švédského ilustrátora Haddona Sundbloma. Ten z malého zeleného skřítka udě›lal velkého obtloustlého, usmě›vavého a fousatého dě›du v červeném oblečku s kožékem. Modelem mu tehdy stál jeho přítel Lou Prenitis.

Santa Claus má oproti Ježékovi jednu velikou výhodu - je viditelný a hmatatelný, snadno představitelný. Ježéek je mystická nehmotná postava, kterou si každý představuje jinak. Pro komerční účely je tím pádem naprosto nevhodný. Na druhou stranu Santa, veselý, buclatý, výrazně› odě›ný chlapík je pro marketing velmi vhodný.

Santa Claus se i u nás hlavně› ve velkých mě›stech stal hlavním maskotem Vánoc. Přesto tím, kdo nosí dárky, je vě›tšinou Ježéek. V roce 2006 vznikla iniciativa Anti-santa, která se snaží bránit šíření Santy Clause. Na stránkách anti-santa.cz představitelé iniciativy proklamují: "Nenechali jsme si vnutit dě›du Mráze, tak proč by se teč na nás mě›l z každé druhé výlohy i z reklam v televizi šklebit ně›jaký Santa? Máme vlastní, a krásné tradice." Santa Claus je pro ně› pouhým symbolem konzumu a vyprazdňování smyslu Vánoc. S Dě›dou Mrázem se můžeme setkat velmi zřídka. Jeho posledním útočiště›m je pohádka Mrazík, která pob웾í v televizi i letos. Podle internetové ankety na stránce www.sumpersky.rej.cz je s 82% tím, kdo přináší dárky pod stromeček Ježéek. Druhý Dě›da Mráz získal 4%. Třetí Santa Claus 3,5% a 10% respondentů zvolilo možnost "Ani jeden z nich". 

Aktualizováno Pátek, 28 Listopad 2008 14:03 Přečteno: 5070 krát
 

Váš komentář


Security code
Jiný obrázek

Poslední komentáře

  • Vlastníci českých médií

    Helena 13.11.2015 13:12
    já za tyhle informace taky děkuju...veřejn oprávní TV taky někdo ...

    Číst dále...

     
  • Na stará kolena

    Helena 13.11.2015 12:49
    to je teda síla!!! uplně se tak vidim :-(

    Číst dále...

     
  • Dokola

    Helena 13.11.2015 12:46
    moooc hezká básnička, hlavně ten začátek!

    Číst dále...