Rubriky

· Články
Na vě›tvi z Na půdě› - recenze filmu PDF Tisk Email
Napsal uživatel Administrator
Pátek, 06 Březen 2009 21:56

Na Pudečeský celovečerní loutkový film se dostane do kin málo kdy. Na podobný druh umě›ní se shání až příliš t웾ko peníze. Režiséru Jiřímu Bartovi se to povedlo a natočil nejkrásně›jší animovaný film, který jsem kdy vidě›l. To můžu prozradit rovnou.

Uznávaný autor animované verze Krysaře nebo dnes už legendárního Zaniklého svě›ta rukavic si spolu se scénáristou Edgarem Dutkou doslova vyfantazíroval poetický, komický, ale i strašidelný pohádkový příbě›h ně›kolika zapomenutých hraček žijících ve starém kufru ztraceném kdesi - na půdě›. V miniaturním svě›tě› vysavačů vyrobených z hadiček od pumpičky, postelí z papučí, kordů z ořezaných pastelek, kamen z krabiček od sirek, a kolejí nakreslených křídou na zem, žije krásná panenka Pomně›nka s trošku nabručeným medvídkem Muchou, popleteným donquichotským rytířem Krasoně›m a praště›ným formelákem šubrtem. Povedená domácnost žije skoro jako žijete vy. Tedy až na ty rozmě›ry. Medvě›d Mucha pracuje na nádraží z krabic jako výpravěí a šubrt hází malinké briketky do malinkého parního kotle malinkého vláěku. Udatný Krasoň si potrpí na dobrodružství a hlavně› na zabíjení draků. Odjíždí proto každý den vláěkem do hor, kde soupeří s lítou nafukovací saní. Panenka Pomně›nka mezitím doma poklidí, zatopí nebo ně›co uháěkuje.

Nejsou ale na půdě› zdaleka sami. Kromě› nich si to horami zaprášené půdní veteše tetelí, valí, posouvá a cupitá spousta dalších hraček, které vesmě›s nemají přes den na práci nic jiného, než ně›kam spě›chat, vrážet do sebe a bez ustání ště›betat. Prostě› přesně› jako vy a já. Jednoho dne se ale do svě›ta hraček připlazí zlo. Na druhém konci půdy i svě›ta vládne zlá Hlava. Zlatá busta s tváří Jiřího Lábuse, jistě› ne náhodou podobná kebulím komunistických papalášů. Slizká busta ve své zvrhlosti touží po Pomně›nce. A když taková Hlava ně›co chce, taky to dostane. únos ubohé panenky je dílem okamžiku. Jedinou nadě›jí jí zůstávají staří dobří kamarádi z kufru. Ti neváhají ani chvilku a, i když se nešika Krasoň furt do ně›čeho zamotává, odvážně› se vydávají vysvobodit svoji Pomně›nku a rozbít moc zlé Hlavy.

MuchaTo je ve zkratce úvod příbě›hu, který přetéká fantazií a dě›tskou hravostí jeho autorů. Ono se řekne.. pohádka a navíc loutková.. To bude jen pro dě›ti... Nikolivě›k, prosím. To není jen pro dě›ti. Už proto ne, že ně›které ěásti filmu jsou až hororového ražení. Tak třeba způsob jakým zlý kocour zavřel Pomně›nku do kamen a pak ji zasypával popelem, aby ho znovu a znovu musela zametat nebo útok ohavných ploštic či apokalyptická scéna, kdy se celá řée zla vcucne do kapesních hodinek, jsou hodně› drsné až kruté. Hlavně› se ale nejedná "jen" o pohádku proto, že snímek obsahuje hromadu narážek na bývalé totality ale i současný svě›t, které dě›ti bez pomoci svých rodičů nemohou nikdy pochopit.

I přesto, že se šubrtovi a spol. nakonec podaří Pomně›nku vysvobodit snad až příliš hladce, hodnotím příbě›h kladně›. Dě›j ale rozhodně› není to hlavní na čem Na půdě› stojí. Hlavní devízou a tím, co vás zaručeně› dostane, stejně› jako to dostalo mě›, je prostředí a výtvarná stránka filmu. Taková fantazie se nevidí. Na půdě› hraje tak krásná veteš s takovou duší, že mne to až dojalo. Vybrat to správné harampádí by dejme tomu dovedl každý, kdo oplývá trochou citu. Každý by ale určitě› nedokázal vymyslet tak originální zapojení rekvizit do příbě›hu. Tak například: černý igelit si zahrál černé moře, polštáře posloužily jako mraky, starý vysavač dostal dokonce trojroli letadla, ponorky a vrtulníku a tak bych mohl pokračovat dál a dál.. Když jsem se ptal režiséra Jiřího Barty, kde všechny ty krásné vě›ci sháně›l, usmál se a přiznal, že mu je nosili známí sami. Zbytek vě›cí našel ve vetešnictvích a ně›kolik zbytečností patřívalo i jemu samotnému. Jediné, co se mi po výtvarné stránce moc nezdálo, byly ně›které počítačem dotvořené efekty, bez kterých bych se osobně› klidně› obešel.

šubrtDoba se nedá zastavit a trendy dnešních filmů pronikly už i do animovaných snímků. Mám na mysli tak zvaný product placement, kdy si ně›jaká firma zaplatí za to, že se na plátně› tu a tam objeví výrobek její značky. U loutkového filmu tohoto druhu jsem byl velice zvě›davý, jak se autorům podaří ně›jakou tu značku na pásek zamontovat. A byl jsem příjemně› překvapený. Tužky Koh-i-nor do duchu filmu zapadají bez problémů a to, že má šubrt čepici z víěka od Mattonky snad také nikoho nemůže pobouřit. Samozřejmě› mě› zajímalo, kolik takový product placement do rozpočtu filmu hodí, a tak jsem se zeptal pana producenta Miloslava šmídmajera. Jeho odpově›ě mě› ale zaskočila. Prý to je tak málo, že to ani nechci vě›dě›t. Zvlášť výrobce minerálky se prý nechal přemlouvat a nakonec přispě›l na jeho pomě›ry sm웹nou ěástkou. Inu, na tom tedy Mattonka ušetřila. Za málo peně›z ale podle mě› slyšela hodně› kvalitní muziky. Reklamu jí Na půdě› totiž dě›lá úžasnou. Pan producent se rozpovídal a dokonce mi prozradil, že se podařilo ušetřit na personálu. Mnoho z tvůrců byli teprve studenti a na filmu se vlastně› učili. Ně›kteří to prý v průbě›hu natáčení dotáhli až na animátory, což je u animovaného filmu logicky velmi vážená funkce. Cena snímku se tak nakonec vešla do necelých 30 milionů. A to se i díky přispě›ní japonských koproducentů dalo sehnat.

ArchaKdybych mě›l Na půdě› shrnout dvě›ma přídavnými jmény zvolil bych tato: Poetický a milý. Skoro tak milý jak milá byla Nadě›nka Konvalinková, která namluvila jednu z vedlejších rolí, a se kterou jsem také po slavnostní premiéře prohodil pár slov. Tedy, chtě›l jsem se ptát, ale místo toho se ptala paní Konvalinková. A jestli se mi film líbil a že je nadšená, jestli jsem taky a že to bylo roztomilé a tak titě›rné. A paní Nača zářila jako sluníěko a bylo vidě›t, že i při celém dva roky dlouhém natáčení filmu musela být na place šíleně› poetická a milá atmosféra. Tak to má být.

Plusy: Výtvarná stránka, narážky na komunismus, fašismus aj., celková poetika, komické scény
Mínusy: Trošku plošší příbě›h, ně›které počítačové triky trošku stylově› trčely

Aktualizováno Neděle, 08 Březen 2009 16:21 Přečteno: 4173 krát